الرئيسية / WhatsApp / TILLTALANDE من ايكيا .. منسوجات يدوية صنعت في الأردن

TILLTALANDE من ايكيا .. منسوجات يدوية صنعت في الأردن

 

ميديا نيوز - عمان

قبل أكثر من عام  تقريباً، قررت ايكيا أن تبدأ من الأردن مشروع مساعدة اجتماعية مستدامة، وهو إيجاد فرص عمل لائق وثابت يستفيد منه المواطنون واللاجئين على حد سواء، بحيث يستطيعون من خلال هذا العمل تأمين سبل العيش الكريم أنفسهم وعوائلهم. وها نحن اليوم، الخامس من كانون الأول/ ديسمبر، نطلق من ايكيا الأردن أول مجموعة من المنسوجات الراقية يدوية الصنع. البداية من الأردن لكن قريباً جداً ستجد المجموعة طريقها نحو المزيد من الأسواق العالمية. مجموعة المنسوجات اليدوية الصنع TILLTALANDE هي نتاج تعاون مشترك مع مؤسسة نهر الأردن JRF ومجموعة من السيدات الحرفيات الماهرات؛ أردنيات ولاجئات.

انبثقت هذه المبادرة رغبة من ايكيا في تحمل بعضاً من المسؤولية  التي تكبدها الأردن جراء استضافته هذا العدد الكبير من اللاجئين. وايكيا تؤمن أن أفضل الطرق للمساعدة هي الاستجابة للحاجة الملحة لتأمين فرص عمل مناسبة لتأمين سبل العيش الكريم لبعض أفراد المجتمع المحتاجين. لذلك قررت ايكيا في نوفمبر 2016 أن تبدأ الإنتاج من الأردن. وبفضل الشراكة مع مؤسسة نهر الأردن استطعنا تنفيذ هذا المشروع، بما في ذلك مراحل التصميم والتوظيف والتدريب. وها هي المجموعة الأولى من المنسوجات الرائعة ترى النور بفضل أكثر من 110 سيدات من الحرفيات الماهرات. ومن المقرر أن يتضاعف عدد النساء العاملات في هذا المشروع خلال العام المقبل، على أن يصل العدد إلى 400 سيدة بحلول نهاية العام 2020.

في هذه المناسبة قالت رئيسة قسم تطوير العلاقات مع الشركاء في ايكيا السويد، السيدة آن-صوفي غونارسون: “لقد انطلقنا في مشروعنا هذا بسرعة الطيران، حقاً. لكنها ليست سوى البداية لعلاقة شراكة وتعاون مع مؤسسة الأردن نريد أن تكون طويلة الأجل، وأن نوفق في تحقيق التصاميم الرائعة التي من خلالها نتطلع لتوفير فرص عمل لائق لأكبر عدد ممكن من النساء الأردنيات واللاجئات. نحن في ايكيا، ومعنا شركاؤنا في مؤسسة نهر الأردن وجميع النساء الحرفيات المشاركات في هذا المشروع نشعر بفخر وسرور عظيمين لنجاحنا في جعل هذه المجموعة الرائعة من أشغال النسيج اليدوية الصنع ترى النور. ونحن أيضاً نأمل أن تلقى رضا وإعجاب زبائننا وعملائنا الكرام.

جدير بالذكر أن ايكيا الأردن ستكون أول من يبدأ بيع مجموعة المنسوجات TILLTALANDE، تليها الكويت والمغرب في مارس 2018، ومن ثم السعودية والإمارات وقطر في مايو 2018، على أن تصل إلى أسواق الولايات المتحدة وأوروبا في يونيو 2018. وفي خلال الأشهر المقبلة، ستُضاف إلى المجموعة منتجات جديدة، وذلك لنوفر لعملائنا خيارات أوسع من قطع النسيج الفريدة- والتي هي في الوقت نفسه عبارة عن فرصة عمل لمن ينتجها، وبالتالي من يشتريها لن يتمتع فقط بجمالها بل وأيضاً سياهم في جعل حياة آخرين أفضل وأجمل. المزج الفني بين الصور المطبوعة والعناصر المشغولة يدوياً والمضافة بلمسات الحرفيات الماهرات أثمر عن منتجات فريدة من نوعها ورائعة الجمال.

كل ذلك دون أن نهمل أهمية ضمان عملية إنتاج تضمن بدورها توفير هذه المنتجات الرائعة بأسعار معقولة.

مصممو مجموعة TILLTALANDE استمدوا الإلهام من البيئة البدوية والقصص التي يتم توارثها عبر أجيال، واستخداموا عناصر من هذه البيئة لتحكي قصة المنطقة وأهلها.

تقول المصممة لدى ايكيا السويد بولين ماتشادو: “لاحظت أن نبتة الصبار موجودة في العديد من حدائق عمان، ومن الصعب عدم ملاحظتها. زميلي في مؤسسة نهر الأردن فريدون ابدة أخبرني كيف أن هذه النباتات الرائعة تتزين خلال الفصول بالأزهار الصفراء أو الوردية. كلانا أحب فكرة أن نستعملها عند تصميم مجموعة TILLTALANDE، كما أن النساء الحرفيات وجدن صلة مباشرة معها وتعاملن معها على الفور، لأن الصبار نبات مألوف بالنسبة لهن”.

تتطلع ايكيا من وراء هذه المبادرة الريادية في العمل الاجتماعي إلى دمج الفجوات بين الناس والثقافات، وتبادل الأفكار وخلق حياة يومية أفضل للعديد من الناس. كما أنها فرصة لايكيا للحصول على قدر كبير من الإلهام والمعرفة والتعاون مع حرفيين مهرة، وهذا يساعدنا في أن نقدم لزبائننا منسوجات حرفية يدوية الصنع فريدة من نوعها.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Design for jobs 

IKEA launches the first TILLTALANDE collection from Jordan

 Media News – Just over a year ago, IKEA decided that we will start purchasing from Jordan, creating livelihood for refugees and locals. Today, 5 December, the first collection of precious, handcrafted textiles is launched in IKEA Jordan and more markets will follow. TILLTALANDE is made in collaboration with Jordan River Foundation and women artisans; Jordanian locals alongside refugees.

The initiative is sprung from the urgent need to get people into work and into society as Jordan has taken a great responsibility in hosting refugees. In November 2016 IKEA decided that we will start purchasing from Jordan. In partnership with Jordan River Foundation, we have worked to get the business up and running, including design process, recruitment and training. The first limited collection of handcrafted textiles is made by more than 110 women artisans, a number that will double during next year and that is expected to reach 400 by the end of 2020.

“We´ve really had a flying start. This is just the beginning of a long term partnership and the co-creation of great design while creating jobs for Jordanian locals and refugees. To see the collection come alive together with Jordan River Foundation and all the artisans feels wonderful and we hope our customers will enjoy it, says Ann-Sofie Gunnarsson, Partner Development Leader at IKEA of Sweden.

IKEA Jordan will be the first store to launch the collection, followed by Kuwait and Morocco in March 2018, Saudi Arabia, Arab Emirates and Qatar in May 2018 and selected stores in the US and Europe starting in June 2018. Over the coming months, more products will enter the collection, offering our customers unique pieces of textile that are designed to make a difference. By mixing printed and handmade elements, the unique handicraft skills of the artisans come forward, while still ensuring a production that’s efficient enough to result in affordable products. The collection is inspired by Bedouins and stories passed on in generations, using elements that all tell a story about the region.

“Many of the gardens in Amman have massive cactus, you can’t miss them. Faridon Abida, designer at Jordan River Foundation, told me how they sometimes burst into yellow or pink blossom. We both loved the idea of using them in the collection, and the women artisans instantly connected with the idea”, says Paulin Machado, designer at IKEA of Sweden.

The IKEA Social Entrepreneur Initiative is about merging gaps between people and cultures, sharing ideas and creating a better everyday life for more of the many. For IKEA, it also provides a great deal of inspiration, knowledge and partnership with skilled artisans, while offering customers unique handicraft.

For more information please visit the collection page www.ikea.jo/tilltalande

About IKEA

IKEA is the Swedish leading home furnishings company with 400 stores worldwide that employs more than 151,000 co-workers in 49 countries.

IKEA offers well-designed, functional and affordable, good-quality home furnishing, produced with care for people and the environment, and always at prices so low that as many people as possible can afford them.

There are several companies working under the IKEA Brand, all sharing the same vision: to create a better everyday life for the many people. IKEA was founded in Sweden in 1943.

Simply put, IKEA home furnishings make it possible to turn dreams into reality and create homes to love living in.

Learn more at: www.ikea.jo

About JRF

The Jordan River Foundation (JRF) is a Jordanian non-profit, nongovernmental organization established in 1995 and chaired by Her Majesty Queen Rania Al Abdullah. JRF has initiated numerous socioeconomic projects for women, youth and children.

Jordan River Foundation provides jobs for women refugees and for Jordanian women in need of work.

Many of these projects work towards enhancing women’s knowledge and skills in the production of traditional handicrafts, and in entrepreneurial skills.

Since the refugee crisis began in 2011, Jordan, a country of only 9 million people with high rates of unemployment, has taken on great responsibility hosting many of those who seek refuge. JRF is working hard to tackle the crisis by providing jobs for women refugees and for Jordanian women in need of work.

Learn more at www.jordanriver.jo

تابعوا اخر الأخبار على ميديا نيوز

x

‎قد يُعجبك أيضاً

اعلان براءة ذمة

 ايهاب سلامة – ميديا نيوز  إلى الذين فاوضوا الصهاينة على فلسطين نيابة عنا، دون تكليف ...

Translate »
%d مدونون معجبون بهذه: